Ons platform, de Keuringsdienst van Waarheid, is amper twee weken oud; op 17 december publiceerden we onze eerste video "Wat is er mis met de media?" Op het moment van schrijven, is die video ruim 2.000 keer bekeken op onze eigen website en 32.000 keer op YouTube. Dat zijn aantallen, waarvan we niet hadden durven dromen.
Die aandacht heeft direct een vervelend neveneffect. Wie z'n kop boven het maaiveld uitsteekt, blijft niet onopgemerkt. Twitter heeft ons account al maximaal 'geknepen', hoewel we onze tweets bewust steeds heel zorgvuldig en ingetogen hebben geformuleerd. We hebben hoofdzakelijk naar de content op onze eigen website verwezen en links naar beruchte websites vermeden. Het heeft niet mogen baten.
Webshop
Wat ons echter écht verbaasd heeft, is de censuur die ons opgelegd werd door onze webshop-partner. De items die voorzien waren van ons eigen logo werden plotseling, zonder vooraankondiging verwijderd. Bij navraag bleek dat deze geweerd werden, in verband met 'community richtlijnen'. Ons logo zou aanstootgevend zijn.
Het werk dat wij doen is volledig liefde werk, oud papier. Het levert (financieel) niets op en kost zeeën aan tijd. Het zijn de donaties en de verkopen in de shop die het mogelijk maken dat we ermee door kunnen gaan, al zijn de marges klein. Dus, wilden we zo snel mogelijk afscheid nemen van deze partner en een onafhankelijke webshop hebben. En dat is gelukt!
Afgelopen weekend hebben we overuren gedraaid om de artikelen en materialen te selecteren, de webwinkel te bouwen, de benodigdheden voor distributie uit te zoeken, en ga zo maar door. Aan het einde van de zondagavond, kort voor middernacht, konden we groen licht geven!
Voorlopig beperkt het aanbod zich nog even tot een tweetal T-shirts, zowel voor dames als voor heren. Maar, wat zijn ze fraai! Toch?
;-)
YouTube
We mogen er vanuit gaan dat de propaganda en censuur enkel zullen toenemen. Daarom hebben we ervoor gekozen om alle video's op een eigen server te hosten en niet enkel te vertrouwen op YouTube. Vroeger of later worden we geheid verwijderd, zo redeneerden we.
Afgelopen nacht werd ons vermoeden bevestigd. De meest recente video, waarin we terugblikken op 2020 en een aantal voorzichtige uitspraken over 2021 doen, is verwijderd van YouTube, zonder opgaaf van reden. Enerzijds is dat frustrerend, anderzijds is het een opsteker; blijkbaar doen we iets goed.
Tot nu toe is het aantal views per video op YouTube bijna 6x hoger dan op onze eigen website. Het is nu zaak dat we ons maximaal inspannen om bezoekers naar de website te krijgen. Via de nieuwsbrief attenderen we hen op updates, zodat we ze vervolgens redelijk eenvoudig betrokken en geïnformeerd kunnen houden.
Delen!
Op onze website plaatsen we materiaal dat voor nagenoeg iedereen te volgen en te begrijpen is. We onthouden ons van sterke (politieke) meningen of vooringenomen standpunten. De video's en artikelen die we plaatsen zijn geselecteerd op feitelijke onderbouwing en een respectvolle toon. Dat proberen we ook scherp in het oog te houden bij het maken van onze eigen video's. Het is namelijk de bedoeling dat iedereen ons werk kan delen (en durft te delen) met wie dan ook, zonder daardoor in een hoekje terecht te komen tussen de 'complotgekken' en 'wappies'.
In de Videotheek vind je ons eigen werk. Bij de Aanraders plaatsen we video's van anderen die iedereen - wat ons betreft - gezien moet hebben. Tot slot is er de afdeling Blog, waar je tekstuele bijdragen vindt, dan wel van onszelf, dan wel van anderen.
Hoe zal 2021 zich ontwikkelen? Jij bepaalt mede hoe het jaar zal verlopen. Je kunt onze website, of specifieke video's of artikelen, delen met iedereen die erdoor tot nieuwe inzichten kan komen. Beperk je vooral niet enkel tot sociale media, zoals Facebook of Twitter. Als je écht een verschil wilt maken, dan benader je je collega's, vrienden en familie rechtstreeks. Stuur ze bijvoorbeeld een WhatsApp-berichtje of e-mail met een link naar één van onze pagina's. Vertel ze dat je graag zou willen dat ze het onbevooroordeeld tot zich nemen. Van de tien pogingen worden er wellicht negen genegeerd, en dat is prima. Het gaat om die ene!